Z momentem upowszechnienia się koncepcji marketing automation, sposób realizowania zadań marketingowych uległ znacznej zmianie. Wcześniej marketing był uzależniony tylko od marketerów, natomiast w momencie pojawienia się marketing automation niektóre jego działania zostały zautomatyzowane przez system.

Marketing automation daje ogromne możliwości, które wpływają na efektywność działu marketingu i sprzedaży. Odpowiednio wykorzystany pozwala na ciągłe monitorowanie wyników naszej pracy, a z drugiej strony jest niezwykle przydatny do tworzenia i realizowania nowych strategii sprzedażowych i marketingowych.

Poniżej przedstawiamy sprawdzone i dobrze sprawdzające się w praktyce wskaźniki, pozwalające na dokładnie monitorowanie działań marketingowych.

1.Marketingowe ROI

Jednym z najważniejszych wskaźników jest ROI, czyli zwrot inwestycji. Wskaźnik ten pozwala na ciągłe monitorowanie efektywności działań firmy. Wykorzystywanie marketing automation przy wskaźniku ROI, pozwala na stworzenie dobrej i skutecznej strategii marketingowej.

2. Koszt pozyskania nowego klienta (CAC)

Wskaźnik niezwykle przydatny, ponieważ dostarcza nam informacji ile kosztuje nas pozyskanie jednego klienta. Dzięki zoptymalizowanym działaniom w ramach marketing automation, wiemy ile kosztuje nas pozyskanie nowego klienta oraz możemy obliczyć następne wskaźniki ważne z punktu widzenia marketingowego.

3. Okres zwrotu kosztu pozyskania nowego klienta (CAC)

Jest to wskaźnik mówiący nam, ile czasu klient musi z nami współpracować żeby zwróciły się koszty jego pozyskania. Koszty pozyskania są ponoszone przez samych klientów w formie regularnych opłat. Marketing automation pozwala w prosty sposób określić CAC.

4. Współczynnik średniej konwersji leadów (ACR)

Dokładnie kontrolowanie tego wskaźnika przy pomocy narzędzi marketing automation, pozwala na zwiększenie ilości nowych klientów. Monitorowanie lejka sprzedażowego umożliwia wyeliminowanie klientów którzy nie są gotowi na transakcję, oraz dotarcie do klientów gotowych na zakup naszego produktu.