Wybierając odpowiedni system do automatyzacji marketingu i sprzedaży dla własnej firmy staniemy przed trudnym zadaniem wyboru rozwiązania, które z jednej strony zabezpieczy wszystkie nasze potrzeby, a z drugiej pozwoli na rozwój w przyszłości i jednocześnie będzie najbardziej opłacalne?

Dlatego proces prowadzący do podjęcia decyzji podzielmy na 5 podstawowych kroków.

 

1. Zdefiniuj cele, jakie chcesz osiągnąć dzięki wdrożeniu.

Pierwszy bardzo ważny etap, na którym warto sobie zadać kilka pytań, a odpowiedni na nie wskażą nam odpowiedni kierunek.

  • czy chcę zbudować trwałą współpracę między marketingiem a sprzedażą?
  • czy zależy mi na poprawie jakości leadów dostarczanych do działu sprzedaży?
  • czy chcę zwiększyć konwersję i generować stały przychód?

 

dodatkowo warto spojrzeć

2. Sporządź listę swoich potrzeb, które musi spełniać nowe narzędzie. 

Lista dostępnych modułów w różnych systemach Marketing Automation może się bardzo różnić. Dlatego warto sporządzić własną listę potrzeb i zweryfikować ją uzyskując dostęp do wersji demo lub trial systemu. Z jednej strony sprawdzimy czy funkcja opisana na stronie na pewno jest w systemie i działa tak jak potrzebujemy. Potem zbierzmy kilka wstępnie wybranych systemów i zawęźmy listę do tych najistotniejszych modułów. Jeśli nie wiesz do końca czego możesz oczekiwać od Marketing Automation, to pomoże Ci zestawienie najczęstszych potrzeb występujących wśród firm wdrażających tego typu rozwiązania:

lista potrzeb

3. Przetestuj system w rzeczywistych warunkach marketingowych.

Wybierając odpowiedni system powinniśmy postępować jak przy wyborze auta. Przecież nie wyobrażamy sobie zakupu bez jazdy próbnej. Dlatego powinniśmy na referencyjnych grupach kontaktów wyselekcjonowanych z własnej bazy adresowej przeprowadzić chociaż jedną testową wysyłkę  i porównać otrzymane wyniki. Równie ważne będzie to jak nam się pracowało w systemie. W praktyce przekonamy się o jego intuicyjności i jakości materiałów pomocniczych.

4. Zawęź listę do 2-3 systemów i porównaj ich mocne oraz słabe strony

Na tym etapie powinniśmy wiedzieć jakie cele chcemy osiągnąć, a przeprowadzone testy powinny zostawić 2, maksymalnie 3 rozwiązania spośród których dokonamy wyboru. Warto więc, przygotować prostą listę „za i przeciw”. Z niej zobaczymy to jest dla nas „musthave” oraz powinno się wyjaśnić który system zapewni nam to czego realnie potrzebujemy. Na tym etapie bardzo ważne jest zwrócić uwagę na obsługę klienta, dostępność szkoleń oraz materiałów edukacyjnych. Różni dostawcy różnie podchodzą do tego tematu. Czasem są to świadczenia płatne a czasem bezpłatne. Ich bezpłatność powinna być bardzo ważnym czynnikiem w wyborze, ponieważ w pracy z dość skomplikowanymi rozwiązaniami dobrze mieć duże wsparcie i bezpłatne.

5. Dokonaj wyboru

Ostatnia prosty i najważniejsza decyzja. Teraz już wybieramy spośród maksymalnie dwóch systemów. Przy mocno zaawanso- wanych rozmowach z przedstawicielami firm warto zadać kilka trudnych ale ważnych pytań. Zweryfikujmy listę naszych potrzeb i zyskajmy 100% pewność, że wszystkie uda się spełnić. Warto również dopytać o dodat- kowe funkcjonalności lub te znajdujące się w wyższych pakietach. Teraz jest najlepszy moment aby uzyskać dodatkowy rabat lub funkcjonalność gratis.