Historia Marketing Automation zaczyna się od  skomplikowanych i kosztownych rozwiązań wdrażanych w największych amerykańskich firmach. Dzisiaj kiedy od wprowadzenia pierwszych tego typu rozwiązań upłynęło ponad 14 lat sytuacje się diametralnie zmieniła. Dzisiaj, aż 80% firm wykorzystujących Marketing Automation w Polsce to małe i średnie przedsiębiorstwa.

Systemy Marketing Automation oferują bardzo wiele funkcjonalności, przez co różnego rozmiaru i działające w różnych rynkach firm wykorzystują je w trochę inny sposób. Patrząc na przekrój polskiego rynku Marketing Automation możemy wyróżnić 3 główne grupy:

1.     Małe i Średnie firmy B2B oraz B2C

Dla nich systemy te to przede wszystkim kompleksowe środowisko łączące możliwość zarządzania kontaktami i sprzedażą (CRM) oraz działania e-Mail Marketingowe realizowane w zintegrowanym module. Marketing Automation daje tym firmom wspólne środowisko pracy dla działów marketingu i sprzedaży.

2.     Sklepy internetowe, eCommerce, mCommerce

Firmy handlujące online wykorzystują Marketing Automation, jako jeden z najbardziej innowacyjnych na świecie systemów dostarczających automatycznie dopasowane do profilu zainteresowań i danych transakcyjnych oferty produktowe przez e-Mail i w formie dynamicznej treści na stronie WWW

3.     Duże przedsiębiorstwa B2B oraz B2C

Dla największych firm, które często posiadają własne rozwiązania typu CRM i ERP, jako sposób na kompleksową automatyzację procesów marketingowych i sprzedażowych i łączenie sprzedaży w kanałach Online i Offline (efekt ROPO) oraz analizę i zwiększenie ROI z działań marketingowych i sprzedażowych.