Technologia Marketing Automation to obecnie najczęściej poruszany temat na rynku systemów wspierających działy marketingu i sprzedaży, a najprężniej działający dostawcy tych systemów notują coroczny wzrost przychodów na poziomie 50%.

Takie przyrosty biorą się oczywiście z coraz większej liczby firm korzystających z systemów do automatyzacji marketingu i sprzedaży. Popularność systemów Marketing Automation może wynikać z ich idealnego wpasowania się w preferowany przez konsumentów sposób komunikacji.

Po pierwsze systemy te, obsługują praktycznie wszystkie kanały komunikacji z konsumentami online i najważniejsze offline, takie jak Call Center, sprzedaż w punktach dystrybucji i sprzedaż bezpośrednia.  Obsługa wielu kanałów komunikacji z jednego miejsca jest kluczowa. Konsumenci obecnie poznają ofertę firmy korzystając z wielu urządzeń i w wielu różnych kanałach komunikacji. Dlatego też strategia komunikacji budowana per kanał nie wytrzymuje zderzenia z rzeczywistością. Powinniśmy raczej myśleć o komunikacji jako o zestawie punktów styku klient-firma. Systemy Marketing Automation pozwalają identyfikować klienta, w każdym z tych punktów styku i serwować mu odpowiedni komunikat dopasowany specjalnie dla niego oraz spełniający jego oczekiwania.

Systemy Marketing Automation są coraz popularniejsze wśród małych firm

Adaptacja rozwiązań do automatyzacji marketingu i sprzedaży przez coraz mniejsze firmy wynika coraz „przyjaźniejszego” procesu wdrożenia i łatwiejszego w użyciu interfejsu. Dodatkowo dzięki technologii chmury i oferowaniu systemów w modelu SaaS samo techniczne wdrożenie nie wymaga żadnych zmian w infrastrukturze technicznej firmy. Do poprawnej obsługi wystarczą komputery obsługujące przeglądarkę internetową i posiadające dostęp do internetu. Dzisiaj rozpoczęcie pracy z Marketing Automation nie wymaga żadnych ingerencji w infrastrukturę firmy. Jedyne o co musimy zadbać do stały dostęp do Internetu.

Firmy otrzymują kompleksowy zestaw funkcjonalności

Moduły takie jak CRM czy e-Mail Marketing, oprócz samej automatyzacji stanowią tak naprawdę pełen zestaw funkcjonalności, który zaspokoją wszelkie potrzeby większości małych i średnich firm. Duże firmy i te bardziej wymagające korzystają z praktycznie nieograniczonych możliwości integracji systemów Marketing Automation z wykorzystywanymi do tej pory systemami. Natomiast w wypadku bardziej wymagających i dużych firm systemy Marketing Automation oferują praktycznie nieogran- iczone możliwości integracji z istniejącymi systemami. Niski koszt, proste wdrożenie, klarowny system rozliczeń (SaaS), duże możliwości integracji i bogate funkcjonalności, to wszystko sprawia, że systemy tego typu są coraz chętniej kupowane i wykorzystywane.

coraz wiecej

Największe wyzwania i trendy w 2014 roku Według ostatniego raportu opublikowanego przez firmę Ovum. dotyczącego adopcji systemów Marketing Automation na europejskim rynku rozpoznano 10 najważniejszych wyzwań biznesowych, z których aż 6 może być z powodzeniem osiągnięte przy użyciu systemów Marketing Automation.

Zwiększenie przychodów/udziału w rynku/kapitału operacyjnego.Dzięki lepszemu dostosowaniu komunikatów marketingowych oraz sprzedażowych do realnych potrzeb ich odbiorców, bezpośrednio wpływamy na zwiększenie efektywność komu- nikacji i osiągamy wyższą sprzedaż. Co więcej połączenie z firmowym CRM sprawia, że ROI z jego wdrożenia wzrasta średnio o 14%. WreszcieLeadNurturing, jedno z podstawowych zastosowań Marketing Automation, to przygotowanie potencjalnego klienta do podjęcia zakupu. Działania zorientowane na na konsumenta i jego potrzeby.Consumer centric marketing i data driven marketing to dwa podejścia, które idealnie łączy w sobie Marketing Automation. Polega to na maksymalnym poznaniu preferencji danego konsumenta w oparciu o generowane na bieżąco dane i przekazaniu mu odpowiedniego komunikatu, w najlepszym momencie i punkcie styku. Wprowadzenie nowych produktów/usług na rynek.Marketing Automation obok takich możliwości jak jak klasyczna wysyłka mailingów promocyjnych czy wiadomości SMS. Oprócz tego identyfikuje osoby zainteresowane produktem i dopasowuje pod ich kątem komunikację w każdym dostępnym kanale komunikacji. Dlatego pomaga wprowadzać nowe produkty wspierając komunikację wokół nich.
Obniżenie kosztów. Jeden system Marketing Automation może skutecznie zastąpić kilka oddzielnych rozwiązań, dzięki czemu już na samym początku odczujemy oszczędności. Drugi obszar to poprawa jakości danych posiadanych przez dział sprzedaży, który pracuje z odpowiednio zakwalifikowanymi i uprzednio wyedukowanymi kontaktami, przez co działa wydajniej i sprzedaje więcej przy niższym koszcie. Optymalizacja procesów biznesowych. Przeniesienie ciężaru mechanicznych działań na system sprawia, że osoby zatrudnione w firmie zyskują więcej czasu na optymalizację strategicznych procesów zachodzących w firmie. Przez co skupiają swoją kreatywność na poszukiwaniu wzrostów. Wszystkie operacje w Marketing Automation są utrwalane w formie procesów, są monitorowane na każdym etapie i w odniesieniu do każdej osoby. Dzięki temu dokładnie wiemy jak działa dany proces i możemy go optymalizować. Poprawienie możliwości analitycznych i raportowania. SALESmanago Marketing Automation w swoim module analitycznym zbiera wszelkie informacje dotyczące działań wykonywanych w systemie oraz dotyczące pracy jego użytkowników. Zyskujemy dostęp do danych opisujących działanie wszystkich procesów marketingowych i sprzedażowych, efektywności każdego  z pracowników i zachowania naszych potencjalnych klientów. Dzięki temu możemy tworzyć bardzo dokładne raporty oparte na dokładnych danych.

 

 

Jak zbierać referencje na temat systemów Marketing Automation?

Dobrym pomysłem w trakcie wybierania odpowiedniego systemu Marketing Automation jest kontakt z firmami, które z niego faktycznie korzystają. Jeśli chcemy, żeby taka rozmowa faktycznie dostarczyła nam cennych informacji i rozwiała nasze wątpliwości warto zapytać o kilka kluczowych kwestii.  Poniżej kilka przykładowych pytań:

  • Czy jesteś jednym z głównych użytkowników systemu Marketing Automation w swojej firmie?
  • Czy to Ty podjąłeś decyzję o zakupie systemu? Jeśli tak, to co Cię przekonało?
  • Ile czasu zajęła Ci nauka obsługi podstawowych funkcji jak wysyłka wiadomości e-mail i tworzenie prostych reguł automatyzacji?
  • Czy system posiada moduł CRM? Jeśli tak, to co o nim sądzisz?
  • Jak długo zajęło Ci udostępnienie odpowiednich informacji Twojemu działowi sprzedaży?
  • Czy sprzedawcy są zadowoleni z nowych informacji? Czy skorzystali na alertach sprzedażowych i dostępie do profili behawioralnych potencjalnych klientów?
  • Czy wdrożenie systemu wiązało się z jakimikolwiek dodatkowymi kosztami?
  • Jaki efekt przyniosło wdrożenie dynamicznych treści w wiadomościach e-mail i na stronie WWW?